Chiang Rai en Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Jeantine Lips - WaarBenJij.nu Chiang Rai en Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Jeantine Lips - WaarBenJij.nu

Chiang Rai en Sukhothai

Blijf op de hoogte en volg Jeantine

16 November 2017 | Thailand, Sukhothai

In het laatste verslag was ik gebleven bij donderdagmiddag. Om 13 uur moesten Lars en ik bij de minivan zijn voor de terugweg naar Chiang Mai. Voor mij betekend dit dat ik de aankomende periode veel kilometers ga maken omdat ik ga afzakken naar het zuiden.

Dus busreis ging prima, halverwege stopte we voor een toiletstop en om even de benen te strekken. Bij de eindbestemming was het ook tijd om van Lars afscheid te nemen. Vanaf hier scheiden onze wegen na 1,5 week.

Ik had hetzelfde hostel geboekt als waar ik al eerder had gezetten toen we in Chiang Mai waren omdat ik hier erg tevreden was. Bij binnenkomst zag ik al meteen een bekend gezicht achter de balie. Nong riep meteen welkom back Jeantine. Tijdens het inchecken heb ik meteen een dagtrip voor de volgende dag geregeld. Ik wilde namelijk naar Chiang Rai om de witte tempel te bezoeken. Maar om daarheen te gaan en dan meteen weer te blijven slapen zou te veel tijd kosten. Dan maar op 1 dag veel uren in de minivan zitten.
Inmiddels was het tijd om te gaan eten. Dat was wel raar ik had eigenlijk sinds mijn aankomst bijna altijd alleen maar met andere gegeten. Na het eten ben ik even naar de 7/11 geweest om drinken en iets lekkers voor in de minivan te halen. De 7/11 heeft een goede aan mij. Ik kom hier zeker 1 keer per dag water halen en ook vaak rollen koekjes, chips, tosti’s, flesjes cola en ijsjes. Soms kom ik wel 3 keer per dag in zo’n winkel.

Vrijdag ging de wekker al weer vroeg om 6.15 uur. Ik zou namelijk tussen 7/7.30 worden opgehaald. Snel douche en een ontbijten in het hostel kopen. Beneden leerde ik Bart kennen een jongen uit Nederland hij ging een jungle tour maken. We hebben snel even nummers uitgewisseld omdat hij naar Pai ging en ik nog wat tips zou hebben. Daarvandaan gaat hij weer snel afzakken dus kan hij mij vertellen hoe het weer in het zuiden is en wat de goede plekjes zijn.

Uiteindelijk werd ik opgehaald, we hebben na 1,5 uur rijden een stop gemaakt bij een hotspring. Nou ja het moest een hotspring voorstellen maar het was water wat omhoog werd gespoten en behoorlijk stonk.
Na 2,5 uur kwamen we aan hij de blauwe tempel, deze was onwijs mooi van binnen en van buiten. Na 20 minuten rond wandelen was het al weer tijd om verder te gaan, we hoefde gelukkig maar 15 minuten in de bus te zitten. We kwamen aan bij de zwarte tempel. Eigenlijk is het geen tempel maar een zwart museum, er zijn ongeveer 40 gebouwtjes waar allerlei kunst instaat. Kunstwerken, meubels, opgezette dieren, skeletten en huiden. Na 50 minuten was het tijd om naar onze lunch te rijden. De witte tempel was tegenover de lunch. Wat een hoop toeristen, je kon bijna over de hoofden lopen. Het was wel super mooi om te zien. Alles was wit met allemaal kleine spiegeltjes erin. Na het nemen van de vele foto’s en selfies was het weer tijd om naar huis te gaan. Na 3,5 uur was ik weer terug bij het hostel en was het ondertussen 18 uur geweest. Ik viel met mijn neus in de boter. Er was een gratis BBQ bij het hostel, eigenlijk waren het alleen maar spiesjes met vlees en groente. Na wat ervan gegeten te hebben ben ik naar de 7/11 gelopen om maar weer water en snoepjes te halen voor mijn volgende busrit de volgende dag naar Sukhothai.

Toen ik terug was appte Bart of ik al had gegeten, omdat ik alleen maar een paar spiesjes ophad besloot ik om mee te gaan. We hebben buiten op straat gegeten waar ook veel locals zaten. Uiteindelijk was het tijd om weer naar bed te gaan. Na vandaag zat dag 18 erop en dat betekende dat ik op de helft van mijn reis ben. Nog 18 dagen te gaan.

Zaterdag, ik had geen busticket geregeld en moest maar op de bonnefooi naar de bus terminal en hopen dat er een bus reed en ik niet te lang hoefde te wachten. Om 6.15 ging de wekker weer. Ik sta hier gewoon eerder naast mijn bed dan thuis. Na een douche en een ontbijtje met de rode taxi naar de bussen. In het hostel hadden ze gezegd dat 50 bath echt genoeg was dus bij het onderhandelende met de taxi chauffeur hield in mijn poot stijf. De eerste taxi wilde mij niet meenemen maar de tweede stond er al achter om mij wel mee te nemen.

Op het busstation had ik geluk ik was er om 7.30 uur en de bus ging om 8.40 uur. Ik hoefde dus maar een uur te wachten. Hier kwam ik Marielle en Kim tegen, twee meiden die nog een paar keer mijn wegen zouden kruizen maar we dat op dat moment nog niet wisten. Na een bustocht van 4,5 uur was ik op de bestemming het oude deel in Sukhothai. Ik had nog geen hostel geboekt, omdat ik totaal geen idee zou hebben waar de bus zou stoppen. Had al wel even terwijl ik in de bus zat gekeken waar de hostels zaten. Uit de bus ben ik op een bankje gaan zitten en zag dat 1 hostel op 200 meter afstand was. Mooi die boek ik. Na dat ik het had geboekt ben ik erheen gelopen. Het was een fijn hostel. Waar elke dag je bed werd opgemaakt, je een schone handdoek, een flesje water en een ontbijtje kreeg. Bij aankomst heb ik eerste gegeten en daarna ben ik het dorpje aan het verkennen geweest. Ik was erg moe en ben uiteindelijk optijd gaan slapen.

Zondag, ik ben sukhothai in gegaan omdat je hier ruïnes hebt die op de Unesco werelderfgoedlijst staan. Ik had 1 dag berekend om dit schoons te bewonderen. S’morgens eerst ontbijt in het hostel. Toast met een gebakken eitje en een banaantje. Terwijl ik zat te eten checkte ik mijn email. Mail van ncoi... mijn cijfer voor mijn Eindopdracht is bekend... ga ik kijken ga ik niet kijken.. ja ik ga kijken. Ik heb de opdracht ingeleverd toen ik al in Bangkok was. Ik vond het behoorlijk lastig omdat ik over iets moest schrijven waar je in het werk tegen aanloopt op management niveau. Het lastige is dat ik alleen nog geen werk heb in de sociaal juridische dienst. En al helemaal niet op management niveau. Maar toen ik eenmaal was ingelogd en klikte op eindopdracht kreeg ik meteen de melding u bent geslaagd! O wat was dat fijn! Een pak van mijn hart.

Na het ontbijt ben ik een fiets gaan huren. Ik was zo in mijn nopjes dat ik helemaal vergat te onderhandelen. Tegenover de fietsverhuur zat de ingang van het park. Snel kaartje kopen, moest ook een kaartje voor mijn fiets kopen anders mocht hij niet het park in. Ze weten het mooi te brengen.
Het was vandaag super mooi weer, eigenlijk ook de eerste keer dat ik mij s’morgens meteen met zonnebrand heb ingesmeerd.
Na twee uur door het park te hebben gefietst en gewandeld vond ik het genoeg. Ik ben lekker wat gaan eten een groene curry met roti, 1 van mijn favorieten, en had bedacht dat ik naar het nieuwe gedeelte zou gaan fietsen dit moest iets meer dan 10km zijn.
Daar ging ik op mijn iets te kleine roze fietsje zonder versnellingen. Het was bloedheet en na 3 kilometer was ik er eigenlijk al klaar was. Maar ik dacht kom op als je er bent krijg je een lekker biertje. Na 8 km dacht ik ik draai om maar ja het was nog jet meer dan 2 km, kom op Jeantine je kan het. Ik heb mij eerst nog wel even ingesmeerd, de zon brandde super fel.
Eenmaal aangekomen in de stad was het een grote teleurstelling. Bijna niets was open en uiteindelijk vond ik alleen een koffie tentje. Dan maar koffie, ik werd erg raar aangekeken op de fiets dat eind in die hitte en dat ook nog warme koffie willen. Ik kreeg uiteindelijk een warme koffie van 5 slokken terwijl er makkelijk 25 slokken in mijn beker paste en ik kreeg er een glas thee bij. Die kreeg ik gratis en de koffie was 39 cent. Het was een hele lieve meneer hij kwam ook nog met een speciaal boek aanlopen over de historie van Sukhothai. Toen ik weg ging, ging hij eerst nog vol trots over zijn boekencollectie en zijn kinderen praten. Daar ging ik weer terug naar de oude stad. Ik wilde graag nu over een fietspad en niet over de snelweg fietsen. Gelukkig had de navigatie snel de route gevonden en zat ik op de goede weg. Na een tijdje kwam ik bij een zandpad uit en besloot dat ik daar niet alleen wilde fietsen, ik ging toch maar weer naar de snelweg om daar te fietsen. Uiteindelijk vond ik weer een ander fietspad wat ik al FaceTimened met mijn ouders heb gefietst zodat ze ook konden meegenieten. Ben zelf nog even bij een ruïne voor ze gestopt.
Weer terug in het oude dorp heb ik meteen de fiets ingeleverd en terug naar het hostel gelopen. Hier heb ik dan eindelijk mijn wel verdiende biertje kunnen nemen. S’avonds ben ik weer vroeg gaan slapen omdat ik de volgende dag weer een reisdag had.

Maandag, dit zou een dag zijn waarbij ik niet zou weten waar ik zou eindigen die dag. Mijn doel was Kanchanaburi. Ik had namelijk een busticket naar Ayutthaya maar daarna nog niets. De bus ging om half 9 echt nog geen 75 meter bij mijn hostel vandaan. Ik ging nu met een andere busmaatschappij dan dat ik was aangekomen. Bij de tweede stop kwam ik 2 bekende gezichten tegen, Kim en Mariëlle. We werden met zijn 3e na een rit van ongeveer 6 uur uit de bus gezet. En daar stonden we 3 meiden met een backpack aan de “snelweg” bij een halte waar allemaal mannetjes met brommer staan. Gelukkig bood 1 van de mannen aan om zijn pick-up te halen en ons weg te brengen. We stemde er maar mee in. Hij was binnen 5 minuten weer terug in de tussentijd had ik uitgezocht waar die meiden zouden slapen en waar ik naar de busterminal moest. Dit op de kaart laten zien. Eerst hebben we de meiden weg gebracht en daarna werd ik weggebracht ondanks de taal barrière snapte de man waar ik heen wilde. Ik werd naar een busje gebracht het kostte mij 80 bath en die zou mij naar een tussenstation brengen. Oké.. prima. Toen ik eenmaal in het busje zat schoot er wel van alles door mij heen. Als dit maar goed gaat, waar zal ik eindigen. Maar even Annemiek appen en doorgeven waar ik was waar ik heen ging en een foto van diegene van wie de bus is. Niet gezegd dat ik er een raar gevoel bij had. Maar echt iedereen is hier tot nu toe super aardig en wil je echt alleen maar helpen. Behalve dan de kiosk waar ik mijn simkaart heb gekocht, die stopte namelijk na 10 dagen i.p.v. 30 dagen.

Na een rit van een uur rijden kwam ik op het tussenstation aan. Hier moest ik een uur wachten voordat de bus naar Kanchanaburi zou vertrekken. Toen ik uiteindelijk in de bus zat heb ik maar mijn hostel geboekt. Ik zou nog wel een volgend vervoersmiddelen moeten nemen maar oké prima. Na een rit van ruim 2 uur kwam ik zowaar aan in Kanchanaburi. Het was mij gelukt nu alleen nog naar mijn hostel. De rode taxi was super duur en dat wilde ik niet betalen dan maar achter op een scooter. Daar zat ik dan goed de meneer vasthouden en maar hopen dat we niet achterover zouden vallen. Gelukkig leunde precies een stukje van mijn tas nog op de scooter dus hoefde ik niet het hele gewicht te dragen van mijn tas.
En daar was ik dan na ruim 11 uur reizen op de plaats van bestemming.
Nadat ik was ingecheckt ben ik eerst maar wezen eten. Ik had immers nog niet zoveel op. Na het eten maar weer eens langs de 7/11 voor water en een ijsje. Ze hebben hier Magnum red velvet ik kan je vertellen die is onwijs lekker.
Terug in het hostel ben ik vroeg gaan slapen de volgende dag stond er immers al weer een dagtoer op het programma. Maar daar ga ik jullie de volgende keer meer over vertellen.

Liefs,
Jeantine

  • 16 November 2017 - 20:33

    Marleen:

    Je hebt weer een leuk verhaal geschreven, Jeantine. Wat een belevenissen allemaal. Leuk hoor.

  • 20 November 2017 - 19:50

    Ine Lips:

    Joh Jeantine wat heb ik weer genoten van je verhaal. Je schrijft zo beelden dat ik er helemaal nieuwsgierig van wordt. Je doet wel heel veel en maakt echt heel leuke dingen mee. Wat mij opvalt is dat je overal wel Nederlanders tegen komt en dat ook jij daar weer heel makkelijk mee optrekt. Het maakt allemaal een heel gezellige en vertrouwde indruk. En ook al die aardige mensen daar, heel goed om te horen.
    Nog heel veel plezier voor de andere helft van dit avontuur.

    Groet Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Sukhothai

Thailand

Backpacken in Thailand!

Recente Reisverslagen:

25 November 2017

Kanchanabubri

16 November 2017

Chiang Rai en Sukhothai

11 November 2017

Pai

05 November 2017

Chiang Mai, part 2

04 November 2017

Chiang Mai, part 1
Jeantine

Actief sinds 22 Nov. 2011
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 32235

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2017 - 28 November 2017

Thailand

01 December 2011 - 16 Februari 2012

The USA!!

Landen bezocht: