Chiang Mai, part 2 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeantine Lips - WaarBenJij.nu Chiang Mai, part 2 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeantine Lips - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, part 2

Blijf op de hoogte en volg Jeantine

05 November 2017 | Thailand, Chiang Mai

De olifantentour, het is intussen woensdag, vandaag ga ik samen met wie anders Lars op pad. We hebben een olifantentour geboekt. Om 8 uur/8.30 uur worden we opgehaald bij het hostel. We vertrekken in een jeep waarbij in de laadbak een zit is gecreëerd. Eigenlijk hetzelfde als de rode taxi’s voor diegene die Thailand kent. Je zit met zijn 5e op een bankje en tegenover je zitten er ook 5. Je zit allemaal met de gezichten naar elkaar en je kan je vast houden aan buizen in het dak. Het is een soort cabine die op de jeep is gezet. Ik zal binnenkort wel even een foto van een rode taxi erop zetten en dan zeggen jullie o bedoel je dat. Al snel blijk dat we met nog een Nederlander zitten, Danielle.
Na ongeveer 30minuten stoppen we even op een marktje, hier kunnen we nog wat eten voor wie niet had ontbeten en een sanitaire stop. Ik had s’morgens al gegeten bij de 7/11 welke je hier lekker veel hebt. De favoriet is toch wel de tosti. Deze kost 25 bath, ongeveer 65 cent en dan maken ze hem ook nog warm. Echt ideaal voor als je snel even iets wil eten. Na de stop was het nog 1,5 uur rijden waarvan het laatste half uur een bumpy ride. Tijdens deze bumpy ride moest ik meteen denken aan de safari tour wel ik met Lydia in Bulgarije heb gedaan. Helaas kon ik alleen nu niet staan. Ik genoot echt we gingen hobbel de bobbel stuiter over het zandpad en terwijl van het prachtige uitzicht genieten.
Eenmaal uit de auto moesten we het laatste stukje lopen. De auto kon dit namelijk niet rijden, daar ging ik weer op mijn veel te gladde Nikes. Eigenlijk wil ik nog iets van een jungle toch maken maar dan moet ik toch echt andere schoenen hebben denk ik. Zou het op mijn oude hardloop schoenen kunnen doen maar weet eigenlijk niet hoe daar het profiel van is. En ja voor het hardlopen hoef ik ze niet te sparen heb namelijk nog geen 1 keer gelopen.

Eenmaal op de plaats van bestemming waren 3 olifanten. Een klein mannetje van 5 jaar. Dan een grote man en de moeder van het kleintje die nu 3 maanden drachtig is. Een van deze was 54 maar weet niet meer welke.

Nadat we ons hadden omgekleed, de mannen kregen een blauw pakje aan en de vrouwen een roze hebben we ze bananen mogen voeren. Terwijl konden we filmen en foto’s maken en werden er ook foto’s van ons gemaakt die we van Facebook af kunnen halen. Nadat alle bananen op waren gingen we met de olifanten wandelen in de jungle. Het kleintje is nogal eigenwijs dus deed vooral wat hij zelf wilde. In een beekje wat we tegen kwamen ging hij dan ook heerlijk badderen. Hij zat met modder en later met water te sproeieren. Gelukkig stond ik vrij veilig. Onderweg werd er van alles over de olifanten verteld. Na een toch van 1,5 uur wandelen waarin we veel hebben stil gestaan, kwamen we weer bij het begin punt waar een heerlijke lunch op ons stond te wachten. Pad Thai een gerecht wat je op elke straathoek kan kopen echt niets kost en mega lekker is. Ook was er volop vers fruit.
Na het eten was het tijd om 1 olifant een modderbad te geven. Hij lag zo wat in coma zo lekker als dat hij dat vond. Na een moddergevecht was het tijd om ons af te spoelen onder de waterval. Dit was een hele klim door een beekje naar de waterval toe. Je gleed steeds weg, kon je voeten niet goed neerzetten. Mijn teen goed gestoten dus daar ontbreekt nu een stukje nagel. Echt op handen en voeten gingen we erheen het zag er echt niet uit. Eenmaal bij de waterval aangekomen moest je weer zorgen dat je goed bleef staan. De stroming was echt super sterk en het water kwam best hard naar beneden. Vervolgens kwam de olifant erbij en die gingen we met bakjes schoongooien. Uiteindelijk zijn we zelf nog door de waterval gegaan, ik was blij dat ik daarna nog gewoon mijn bikini aan had en hij niet op mijn enkels zat.
Het was tijd om ons weer aan te kleden, na het aankleden konden we de olifanten nog rietsuiker geven en zijn we uiteindelijk weer terug gehobbeld met de jeep naar ons hostel.
Ik vond het echt een super gave ervaring, eentje die echt de moeite waard was.

S’avonds ben ik samen met Daniëlle en een meisje uit Groot Brittannië wezen eten. We zijn wezen Chinees fonduen, je hebt dan een bouillon waar je allemaal vlees/ vis, groente en noedels in gooit, het er later weer uitvist en dan op eet. Wij gooide eigenlijk alles tegelijk erin. Maar al snel werd ons uitgelegd dat het vlees 10 minuten moest de groente 5 minuten en de witte noedels 20 seconde. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we naar de avond bazaar gegaan en hebben we wat rond gelopen. Uiteindelijk was het tijd om weer op huis aan te gaan omdat Daniëlle de volgende dag heel vroeg op moest.

Donderdag was luierdag. Lekker alle indrukken van de dag ervoor laten bezinken. Eigenlijk wilde ik de was wegbrengen maar na het herpakken van mijn tas kwam ik er achter dat het nog helemaal niet veel is. Eigenlijk heb overdag niets gedaan. Beetje Nederlandse tv gekeken. S’avonds ben ik met Janneke, Heleen en Lars wezen eten. Hierna zijn we een activiteit van het hostel gaan doen. Het was namelijk van 2 november t/m 4 november Loy Krathong & Yee Peng Lantern Festivals.

Tijdens Yee Peng zijn de huizen en de openbare plaatsen van de lokale bevolking, uitgedost met kleurrijke hangende lantaarns en vlagdecoraties.

Loy Krathong, het festival om de godin van het water te bedanken voor het leven aan de velden en bossen en vraagt om vergeving voor vervuilende manieren van de mens.
Losjes vertaald, betekent Loy Krathong "om een mand te vliegen".
"Loy" betekent zweven en een "Krathong" is een kleine handgemaakte boot, traditioneel gemaakt van een stuk bananenboomstam.

We gingen bloemschikken, je kreeg een schrijf van de bananenplant waar je bloementjes in moest steken. Uiteindelijk nog wierook en een kaars. Toen iedereen klaar was zijn we naar de rivier gelopen om ze daar in het water te laten. Samen met Janneke, Heleen en Lars hebben we nog wat bij de rivier gezeten. Aan de overkant werd namelijk een soort van schip in het water gelaten.

Vrijdag stond in het teken van een kookcursus. Dit ging ik samen met Janneke, Heleen en Lars doen. Eerst heb ik bij het hostel een onwijs lekkere yoghurt met fruit en muskieten gegeten. De meeste ontbijten namelijk met warm eten en in de morgen heb ik daar niet altijd zin in.

We werden om 10 uur opgehaald door een rode taxi waarna we naar de markt gingen om uitleg te krijgen van de producten. In totaal waren we denk ik met een groep van 18 personen. De markt bleek echt tegenover ons hostel te liggen. Dus. Met 3 minuten konden we weer uitstappen. Op de markt konden we verschillende producten proeven en eraan ruiken. Na dat we een rondje hadden gelopen gingen we naar de kookschool. Dit was ongeveer een uur rijden.
Ik heb de volgende gerechten gemaakt Tom Yam kung soep, red curry met kip, stier fried morning glorie, fresh spring roll en als toetje banaan spring roll. Vraag me echt niet wat er allemaal inzit maar aan het einde hebben we een kookboeken gekregen dus wie weet ga ik nog wel eens wat maken.

Na weer een rit van een uur waren we terug bij het hostel. We hebben ons ingeschreven voor weer een avond activiteit. Wensballonnen oplaten. Helaas moest ik wel eerst nog van hostel wisselen omdat het hostel waar ik zat volgeboekt was toen ik nog een nacht extra wilde boeken. Ik ging naar het hostel waar Cyria was, dit was alleen bleek bijna een half uur lopen. Ik had geen zin om een taxi te nemen dus heb ik dit gelopen met mijn backpack. Op het moment dat ik incheckte kwamen Cyria en Leonie net terug van hun jungle tour. Na een verfrissende douche zijn we wat gaan eten, ik hoefde niets zat nog vol van het koken. Daarna zijn we naar het hostel gegaan voor de lantaarntocht.

Tijdens dit festival wordt de verlichte Khom Loi (Lanna-stijl hemellantaarns) in de loop van de nacht in de lucht vrijgegeven. De handeling van het loslaten van de lantaarn symboliseert het loslaten van alle kwalen en tegenslagen in het voorgaande jaar, en boeddhisten geloven ook dat als je een wens doet wanneer je de lantaarn verjaagt, deze zal uitkomen (maar alleen als je goede daden doet, in het volgende jaar).

Uiteindelijk viel het een beetje tegen, het was gezellig met zijn alle maar zoals op de foto’s die op internet staan hebben wij het helaas niet gezien.
Naar deze tour zijn we nog even wat wezen drinken en uiteindelijk was het tijd om naar bed te gaan.

Zaterdag stond weer in het teken van het verhuizen naar een andere plaats. Cyria en ik hadden de minibar van 13.30 naar pai. De rust had een minivan eerder maar deze was helaas volgeboekt.
Smorgens heb ik eerst het verslag van Chiang Mai part 1 gemaakt, zo konden Cyria en haar zusje Leonie even rustig samen ontbijten en afscheid nemen omdat hier de wegen van de dames zouden scheiden. Ik had immers bij het hotel voor 1 euro een ontbijt geboekt dus ging ik lekker daar eten.

Om half 1 besloten we om richting de bus terminal te gaan. Eigenlijk stond er al meteen een een taxi voor ons hotstel. Bij de terminal hadden we eigenlijk binnen 10minuten alles geregeld. Op zulke moment is het fijn O:samen te zijn zodat je niet alleen hoeft te zoeken.

De tocht in het busje was ook een belevenis op zich. Onze tassen lagen boven op de minivan en je denkt alleen maar als ze er maar niet vanaf vallen. Het was een toch van 4 uur over een weg met heel veel bochten en bergen. Op de helft hebben we een stop gemaakt.

Ik heb wel moeten lachen in de minivan eerst moesten we de stad uitkomen en de chauffeur had een nogal aparte rijstijl. Als we rechtdoor moesten en het verkeerslicht stond op rood dan sloeg hij links af draaide de bus en sloeg meteen weer links af. Afslaan had namelijk geen verkeerslicht. De auto’s rijden hier trouwens links.

Intussen ben ik in Pai en heb ik even mijn best gedaan om alles op te schrijven. Ik blijf hier sowieso 3 nachten waarvan er nu al 1 voorbij is. Maar inmijn volgende blog ga ik jullie meer vertellen over hier.

Iedereen nog een fijn weekend verder.
Liefs, X
Jeantine

  • 08 November 2017 - 19:39

    Jos Lips:

    Je maakt wat mee. Mochten jullie niet op de olifanten rijden? Is alles wel een beetje schoon en ook met het eten. Groet xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Thailand

Backpacken in Thailand!

Recente Reisverslagen:

25 November 2017

Kanchanabubri

16 November 2017

Chiang Rai en Sukhothai

11 November 2017

Pai

05 November 2017

Chiang Mai, part 2

04 November 2017

Chiang Mai, part 1
Jeantine

Actief sinds 22 Nov. 2011
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 32248

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2017 - 28 November 2017

Thailand

01 December 2011 - 16 Februari 2012

The USA!!

Landen bezocht: